ще
згорнути
Свіжий номер

Що нового

в освітній сфері

24 січня

Підлітків з усіх регіонів України запрошують до «Школи успіху»

Організатори проєкту «Школа успіху» наголошують: саме підліткам до снаги прискорити позитивні зміни у суспільстві. Вік 14-15 років є вирішальним для формування особистості. Важливо, аби оточення підтримувало підлітка в цей період, додавало впевненості, сприяло усвідомленому вибору. Саме для цього, за словами організаторів, і створена «Школа успіху» — 10-денний освітній проєкт, що відбудеться в Києві у липні 2020 року. 

Розв’язання конфліктів у шкільному колективі: безплатний вебінар

Програма

Участь у проєкті безкоштовна на конкурсній основі. Учасники оплачують лише дорогу до Києва та назад. Протягом 10 днів учасники «Школи успіху» під керівництвом менторів:

  • вчаться розробляти власні проєкти;
  • відвідують офіси українських компаній і дізнаються про роботу бізнесу, соціальних та комерційних проєктів;
  • проходять тренінги від івент-менеджерів, комунікаційників, фахівців з ораторського мистецтва, мотиваційних спікерів, істориків, молодіжних лідерів та активістів, які діляться своїм досвідом та знаннями;
  • відвідують філософський модуль від The Aspen Institute Kyiv, на якому обговорюють питання, з якими стикається молодь у 21 столітті;
  • діляться емоціями і враженнями з менторами і членами своєї команди, вчаться працювати в команді.

Потреби та особливості хлопців і дівчат у підлітковому віці відрізняються, тому для них розроблено різні програми. У проєкті вони беруть участь в окремих заїздах.

Умови відбору 

Переможців конкурсу обиратимуть за такими критеріями:

  • вік 14-15 років на момент заповнення анкети; 
  • гендерний баланс (50 дівчат і 50 хлопців);
  • географічна рівномірність — приблизно по двоє кандидатів із кожної області;
  • висока мотивація учасника;
  • відповідність відповідей на питання анкети та відеоінтерв’ю.

Більше про психологічну підтримку підлітків:

Що необхідно для участі

До 16.02.2020 претенденти мають зареєструватися на сторінці my.klitschkofoundation.org

  •  заповнити свій профіль у системі;
  •  обрати проєкт «Школа успіху»;
  •  дати відповідь на усі питання анкети;
  •  зняти відеопрезентацію (≅ 1 хв) з будь-якого пристрою (телефону/вебкамери/фотоапарата) та розказати про себе, свої вміння і захоплення. Відтак надати посилання на це відео з YouTube. Відео має бути доступне тільки за посиланням (змінити налаштування «Відкритий доступ» на «Доступ за посиланням»).

У першому етапі організатори відберуть 300 переможців, з якими проведуть відеоінтерв’ю в особистому кабінеті. Кандидати, які не вийдуть на зв’язок, автоматично вибувають із конкурсу.

За результатами відеоінтерв’ю відберуть 50 хлопців і 50 дівчат, які пройдуть «Школу успіху» окремо:

  • дівчата 02.07–11.07;
  • хлопці 14.07–23.07.

Обов’язковою умовою участі є проведення локальної «Школи успіху» у своєму селі чи місті. Це дводенний проєкт, який випускники мають організувати щонайменше для 30 однолітків. Під час його реалізації підлітки застосовують отримані знання та навички на практиці. Час організації локального проєкту — осінь 2020.

Джерела: МОН, Фонд Кличко

23 січня

МОН внесе зміни в систему атестації педагогів

На зустрічі в МОН 21 січня Любомира Мандзій (заступниця міністерки освіти і науки) повідомила, що наприкінці січня 2020 року на розгляд громадськості винесуть суттєві зміни до «Типового положення про атестацію педагогічних працівників».

За словами пані Мандзій, уже в п’ятницю 24 січня­ МОН надішле експертам з атестації педагогів перший варіант запланованих змін до системи атестації. А після внесення експертних правок звернеться і до всіх освітян.

Держбюджет-2020: нові розміри посадових окладів і соцвиплат

«Думаю, цей навчальний рік буде вже таким, як є», — зазначила Любомира Мандзій. Проте з 27-го чи 28 січня МОН планує виставити проєкт зміненого «Типового положення про атестацію педагогічних працівників» на громадське обговорення. Пані Мандзій наголосила, що міністерство повинно розробити всі зміни зараз, аби нове положення про атестацію вступило в дію з 2020/2021 навчального року.

23 січня

Ігромайстер Микола Шуть проведе семінар-практикум

Цифрове видавництво MCFR та журнал «Музичний керівник» запрошують на семінар-практикум «Педагог-ігромайстер». Він відбудеться протягом одного дня — 3 квітня 2020 року, з 9.20 до 18.00. Лектор та ведучий семінару-практикуму — Микола Шуть, доцент Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди; лауреат міжнародних конкурсів педагогів, композиторів; канд. пед. наук.

Семінар-практикум «Педагог-ігромайстер», лектор — Микола ШутьСкачати регламент

Семінар-практикум призначений для всіх, хто працює з дітьми — адже без гри не обходиться жодне свято, розвага, заняття чи навіть урок. Програма заходу складається з таких блоків:

  • Homo ludens. Піраміда гри за Миколою Шутем
  • Методика ігромайстерності
  • Ігри з аудиторією — авторські ігри Миколи Шутя
  • Рефлексія. Відповіді на запитання

Бенкет мишей у музичних іграх: ігри Миколи Шутя + фонограми

Протягом 7-годинного марафону учасники:

  • візьмуть на олівець теорію ігор від Миколи Шутя — дізнаються, як зробити гру «живою» та наповнити корисним змістом для дітей;
  • випробують авторську ігрову технологію в умовах живої аудиторії;
  • отримають відповіді на запитання.

22 січня

Учителі зможуть навчатися цифрової грамотності на освітній онлайн-платформі

Завдання і принципи медіаосвіти: орієнтири для завучаСкачати пам’ятку

Онлайн-платформу з цифрової грамотності створили, аби кожен українець мав змогу опанувати ті цифрові навичкі, що йому потрібні — налаштовувати комп’ютер, користуватися електронною поштою, сплачувати онлайн комунальні послуги тощо.

Якщо йдеться про освітян, це може бути потреба застосовувати в роботі Google-календар чи Google-документи, професійно розвиватися чи адмініструвати завдання онлайн, використовувати на уроках інтерактивний формат тощо.

Доступ до онлайн-платформи — безплатний, необхідно зареєструватися. Для навчання цифрової грамотності обрали формат освітніх серіалів. Нині доступні три освітні серіали:

Новинна грамотність педагога: навчаймось, аби навчати

Освітні серіали розробила студія онлайн-освіти EdEra за підтримки низки компаній, як-от Google Україна, Microsoft Ukraine тощо. Розробники взяли за основу загальноєвропейські стандарти викладання та оцінки цифрової компетентності. В освітньому серіалі для вчителів це Європейська рамка цифрових компетенцій для освітян DigComp Edu.

Гостями освітніх серіалів із цифрової грамотності стали українські зірки: акторка і телеведуча Ольга Сумська; телеведуча і громадська діячка Марія Єфросініна; телеведуча Надія Матвєєва; режисер Руслан Ханумак.

 Користувачі онлайн-платформи можуть перевірити знання за допомогою тестів, як-от:

  • тест на загальну цифрову грамотність, аби визначити прогалини в знаннях;
  • тест після кожної серії освітнього серіалу;
  • фінальний тест після перегляду всіх серій освітнього серіалу.

За результатами фінального тесту користувач отримає електронний сертифікат. 

Поступово на онлайн-платформу додаватимуть нові освітні серіали, як-от спеціалізовані курси для підприємців, lifestyle-курси тощо.

Офіційний запуск онлайн-платформи відбудеться 30 січня.

21 січня

Отримайте подарунок від журналу «Практика управління дошкільним закладом»

Новорічні свята закінчилися, а подарунки — ні! Щоб отримати свій подарунок від професійного помічника, пройдіть квест.

Пройдіть квест — отримайте подарунок

Квест містить 5 запитань. Відповіді на них необхідно надіслати до 3 лютого 2020 року на електронну адресу головного редактора журналу «Практика управління дошкільним закладом». Подарунки отримають троє читачів, які першими надішлють правильні відповіді. Прізвища переможців оприлюднять на сторінках лютневого номера е-журналу.

21 січня

Учителі російськомовних шкіл пройдуть підготовку у зв’язку з переходом на українську мову викладання

Підвищення кваліфікації-2020: можливості для вчителівСкачати брошюру від МОН

Міністерка освіти і науки зазначила: «Ми нині готуємося до того, щоб із вересня школи, які вчилися російською, з п'ятого класу перейшли на вивчення предметів українською мовою. При цьому рідну мову та літературу викладатимуть російською. Плюс є можливість факультативів і позакласного навчання. А початкова школа залишається рідною мовою».

Росіянізми в українській мові: як розпізнати, чим замінити

Ганна Новосад пояснила, що учні матимуть адаптаційний період, аби перехід з російської на українську мову не видався для них занадто різким, особливо у предметах зі специфічною термінологією. «Насправді важливіше підготувати вчителів, щоб вони були готові викладати державною мовою і підтягнули свою термінологію. Для них ми робитимемо окремі курси підвищення кваліфікації, літню школу для того, щоб вони поліпшили свої знання мови», — наголосила міністерка.

Також Ганна Новосад відповіла на запитання, чому Україна для російської мови не відстрочила перехідний період імплементації мовної статті закону «Про освіту» до 2023 року (як для мов Європейського Союзу). За словами міністерки, насамперед це аргументовано близькістю мов — для дітей, що навчаються російською, вивчити українську значно легше, ніж для дітей, які, наприклад, вчаться угорською мовою. Міністерка упевнена: «[У російськомовному середовищі] українську мову чують. Тому для них цей перехід буде менш болючим і менш складним».

Джерело: Інтерфакс-Україна

21 січня

МОН та Британська Рада підписали меморандум про співпрацю

20 січня 2020 року Ганна Новосад та Кіран Дівейн (генеральний директор Британської Ради) підписали меморандум, де визначили пріоритети співпраці до 2024 року. Серед них:

  • викладання і вивчення англійської мови;
  • вдосконалення підготовки вчителів англійської мови у вишах;
  • розробка національних професійних стандартів для вчителів іноземної мови та систем оцінювання рівня володіння англійською мовою серед учнів та студентів згідно з рекомендаціями Ради Європи.

Чи має право директор школи не погодитися з актом перевірки?

«Підготовка вчителів у межах Нової української школи, підтримка проєктів, які допомагають нашим дітям в неформальних умовах оволодіти англійською, нові підходи до навчання вчителів англійської в університетах, все це — результати нашої спільної роботи. Меморандум передбачає подальшу роботу в сферах забезпечення якості освіти, досконалості викладання, створення інклюзивних освітніх програм та в інших пов’язаних напрямках», — відзначила Ганна Новосад.

Документ також передбачає:

  • обмін досвідом у сфері освітньої політики;
  • створення прямих партнерських зв’язків між університетами, коледжами, школами та іншими освітніми закладами. 

Британська Рада брала активну участь у підвищенні кваліфікації вчителів у межах реформи «Нова українська школа»: зокрема, забезпечила підвищення кваліфікації 17 тис. вчителів англійської мови.

Джерело: МОН

20 січня

Чи можна працювати вчителем без педагогічної освіти: фахівець дав коментар

Новий закон «Про повну загальну середню освіту» викликав суперечки серед освітян щодо норми, яка дає змогу керівникам закладів освіти брати на вчительські посади людей без педагогічної освіти. На своїй сторінці у фейсбуці освітній омбудсмен Сергій Горбачов прокоментував цю норму.

Зокрема, фахівець пояснив, чому в новому законі відсутній детальний опис того, як саме можна залучити до викладання людину, яка не має педагогічної освіти. Це зроблено, аби уникати надлишковості нормативно-правових актів — тобто повторів однієї і тої самої норми у нормативно-правових актах різного рівня:

«У законах умовно «нижчого» рівня (спеціальних), як правило, не дублюються норми закону більш «високого» рівня (базових, загальних, рамкових). А Закон «Про повну загальну середню освіту» — це спеціальний закон, на відміну від Закону «Про освіту», який є рамковим (тобто містить в собі опис спеціальних законів, які треба додатково ухвалити на виконання рамкового)».

Чи можна взяти на роботу вчителя без педагогічної освіти

Сергій Горбачов зіставив тексти обох законів (зведемо це зіставлення в таблицю, аби унаочнити):

Закон Норма Коментар омбудсмена
Про повну загальну середню освіту

Стаття 22. Педагогічні працівники

1. На посади педагогічних працівників приймаються особи, які мають педагогічну освіту, вищу освіту та/або професійну кваліфікацію, вільно володіють державною мовою (для громадян України) або володіють державною мовою в обсязі, достатньому для спілкування (для іноземців та осіб без громадянства), моральні якості та фізичний і психічний стан здоров’я яких дозволяють виконувати професійні обов’язки

Умови прийняття на педагогічну посаду працівника без педагогічної освіти детально не прописані
Про освіту

Стаття 58. Вимоги до освіти та професійної кваліфікації педагогічного працівника закладу освіти

<...>

5. Особи, які здобули вищу, фахову передвищу чи професійну (професійно-технічну) освіту за іншою спеціальністю та яким не було присвоєно професійну кваліфікацію педагогічного працівника, можуть бути призначені на посаду педагогічного працівника строком на один рік.

Особи можуть продовжити працювати на відповідних посадах педагогічних працівників системи дошкільної, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої та післядипломної освіти після їх успішної атестації у порядку, визначеному законодавством.

Особам, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, професійна кваліфікація педагогічного працівника може бути присвоєна закладом вищої чи післядипломної освіти або відповідним кваліфікаційним центром після одного року роботи на посадах педагогічних працівників, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, за умови успішного складення кваліфікаційного іспиту відповідно до кваліфікаційних вимог до педагогічного працівника чи відповідного професійного стандарту (за наявності)

Чітко визначено можливість залучати до викладання людину, яка має фахову освіту, але не має педагогічної

Примітка. Текст ст.22 закону «Про повну загальну середню освіту» дано у редакції до ухвалення у другому читанні.

20 січня

Отримайте подарунок від журналу «Практика управління закладом освіти»

Новорічні свята закінчилися, а подарунки — ні! Щоб отримати свій подарунок від професійного помічника, пройдіть квест.

Пройдіть квест — отримайте подарунок

Квест містить 5 запитань. Відповіді на них необхідно надіслати до 31 січня 2020 року на електронну адресу головного редактора журналу «Практика управління закладом освіти». Подарунки отримають троє читачів, які першими надішлють правильні відповіді. Прізвища переможців оприлюднять на сторінках лютневого номера е-журналу.

17 січня

Учителів-початківців підтримають педагоги-наставники

Одне з нововведень закону про повну загальну освіту — педагогічна інтернатура. Її мають пройти протягом першого року роботи вчителі, які не мали досвіду педагогічної діяльності.

Як учителю застосовувати мнемотехніку в роботі з дітьмиСкачати пам’ятку

У день призначення молодого вчителя на посаду керівник школи видає наказ про організацію педагогічної інтернатури. 

Педагогом-наставником стає вчитель із такою самою або спорідненою спеціалізацією. Досвід педагогічної діяльності наставника за цією спеціалізацією має бути не менше 5 років.

Тренінг-гра: заохотьте вчителів-початківців

Молодий вчитель, що проходить інтернатуру, отримає від наставника супровід та підтримку в педагогічній діяльності, відвідуватиме навчальні заняття, опрацьовуватиме необхідну літературу тощо.

Педагог-наставник отримає доплату — щонайбільше 20% його посадового окладу в межах фонду оплати праці ЗЗСО. Розмір доплати визначатиме керівник закладу.

17 січня

Служба якості освіти проведе навчання для експертів

Державна служба якості освіти України й «Університет менеджменту освіти» запрошують на зустрічі:

  • керівників ЗЗСО та ІПО;
  • педагогічних працівників;
  • представників громади та журналістів.

Для заступника директора школи — циклограма діяльності на лютий

Організатори планують розглянути низку питань, зокрема щодо:

  • системи забезпечення якості освіти в Україні;
  • внутрішньої та зовнішньої системи забезпечення якості освіти;
  • інституційного аудиту ЗЗСО;
  • методичного супроводу підготовки експертів з інституційного аудиту.

Джерело: ДСЯОУ

17 січня

29 лютого відбудеться перший етап сертифікації-2020

29 лютого відбудеться незалежне тестування вчителів початкових класів — перший етап сертифікації-2020. Для нього УЦОЯО відповідними наказами затвердив:

  • Програму незалежного тестування, яка визначає зміст тесту;
  • загальну характеристику тесту, що містить орієнтовний розподіл завдань відповідно до розділів / підрозділів Програми.

Програма незалежного тестування фахових знань та умінь учителів початкової школиСкачати

Загальна характеристика тесту для незалежного тестуванняСкачати

Для кожного зареєстрованого учасника створено «Кабінет учасника сертифікації». Увійти до нього можна за персональним логіном та PIN-кодом — вони зазначені у повідомленні, яке вчителі отримують від регіонального центру оцінювання якості освіти.

Тест містить 100 завдань, на розв’язання яких відведено 180 хв. Для кожного завдання передбачено лише одну правильну відповідь. Схема нарахування балів за виконання тестових завдань проста:

  • 1 бал за правильну відповідь;
  • 0 балів за неправильну відповідь, відсутність або більше однієї відповіді.

Результати тестування залежатимуть від набраної кількості балів: учасники, які наберуть менше ніж 60% від максимальної кількості тестових балів, не пройдуть до наступного етапу сертифікації.

Результати тестування та інформацію про допущення (чи недопущення) до наступного етапу розмістять у кабінеті учасника сертифікації не пізніше ніж 18 днів із дня проведення тестування.

Джерело: УЦОЯО

16 січня

Прийнято новий закон «Про повну загальну середню освіту»

Міністерка освіти Ганна Новосад зауважує, що закон дає реальні інструменти, які допоможуть втілити реформу освіти.

Час до школи! Що свідчить про готовність дитини до навчанняСКАЧАТИ пам’ятку

Закон гарантує освітнім управлінцям:

  • більше можливостей для підсилення шкіл педагогами, а саме прийняття людей з будь-якою, а не лише педагогічною, вищою освітою;
  • нові підходи до призначення директорів шкіл — зокрема, прозорі та чесні механізми виборів директорів, при цьому директор має право займати посаду не більше 2 термінів по 6 років поспіль в одному закладі;
  • фінансову автономію шкіл.

Як запровадити фінансову автономію закладу: перший крок

Закон гарантує учням:

  • рівний доступ до освіти — вступ до закладу без жодних конкурсів, територіальну доступність, інклюзивність;
  • право здобувати освіту в медзакладах для дітей на тривалому стаціонарному лікуванні;
  • можливість будувати індивідуальну освітню траєкторію — гнучко, з урахуванням власних потреб і талантів (важливо для дітей з особливими освітніми потребами; для учнів, що додатково поглиблено навчаються поза школою чи прагнуть навчатися вдома);
  • додаткові індивідуальні та/або групові консультації на базі школи за рахунок держави;
  • право на справедливе оцінювання та вимоги до доброчесності незалежно від виду та форми здобуття учнями освіти — уперше на законодавчому рівні;
  • вибір навчальних предметів та курсів;
  • більше прав для учнівського самоврядування;
  • три моделі вивчення української мови у школах (для національних меншин) — це дасть змогу оптимально реалізувати право кожної української дитини на оволодіння державною мовою без порушення зв’язку з рідним мовним середовищем;
  • три адаптаційні цикли навчання — 1-2 класи, 5-6 класи та 10 клас, оскільки ці періоди є найвразливішими для дітей упродовж шкільного життя.
Більше про психологічну готовність дитини до навчання

Закон гарантує вчителям:

  • реальну автономію у створенні програм, у розробці власної системи оцінювання та заохочування учнів, у підвищенні кваліфікації за власним вибором та за кошт держави;
  • більші можливості для зростання зарплати;
  • педагогічну інтернатуру для молодих учителів;
  • більші можливості для педагогічного зростання.

Закон гарантує батькам:

  • безпечніше середовище для дітей;
  • право ініціювати проведення позапланового інституційного аудиту закладу освіти.

Джерело: МОН

16 січня

Освітян запрошують стати експертами з інституційного аудиту

Порядок проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освітиСкачати

Продовжено реєстрацію та добір охочих стати освітніми експертами з проведення інституційного аудиту в закладах загальної середньої освіти. ДСЯОУ пропонує цю можливість освітянам, які мають:

  • бажання сприяти поліпшенню якості освіти;
  • досвід управлінської, методичної та викладацької роботи.
Дізнайтеся більше про інституційний аудит

Потенційні експерти мають насамперед заповнити анкету. Відтак управління ДСЯОУ у відповідній області повідомить претендентів про результати. Тих, хто пройшов відбір, запросять на навчання, що відбудеться орієнтовно у лютому–квітні 2020 року.

Джерело: ДСЯОУ

15 січня

Стартувала реєстрація вчителів для сертифікації

Процедуру реєстрації докладно описано на сайті УЦОЯО. Учасники мають сформувати реєстраційну картку-заяву і надіслати комплект документів до відповідного регіонального центру оцінювання якості освіти не пізніше 31 січня. 

Оновлене положення про сертифікаціюСкачати

У 2020 році сертифікацію зможуть пройти до 2000 вчителів початкових класів з усіх регіонів України. Саме таку кількість визначено у додатку до наказу МОН від 26.12.2019 № 1634. Зареєструватися для проходження сертифікації можуть учителі, що мають педагогічний стаж не менше двох років.

Сертифікація проходитиме відповідно до Положення про сертифікацію, затв. постановою Кабінету міністрів України від 27.12.2018 № 1190 (у редакції постанови КМУ від 24 грудня 2019 р. № 1094).

Як і минулого року, педагогічні працівники братимуть участь у сертифікації добровільно і можуть відмовитися від участі на будь-якому її етапі. Усього етапів буде три, а саме:

  • незалежне тестування учасників (проводитимуть Український центр оцінювання якості освіти та регіональні центри);
  • оцінювання учасниками власної педагогічної майстерності;
  • вивчення практичного досвіду роботи учасників (проводитиме Державна служба якості освіти).

Підготуйтеся до сертифікації

Нововведення цьогорічної сертифікації: відсіювання учасників після кожного з етапів. Тобто до кожного наступного етапа переходитимуть лише учасники, які вдало пройшли попередній.

Нагадаємо, що пілотна сертифікація вчителів початкових класів відбулася у 2019 році. У ній взяли участь 811 (у першому етапі) та 807 (у другому етапі) вчителів. Із них 705 педагогів отримали сертифікат, який буде чинним з 01.01.2020 до 31.12.2022. Зарплата вчителів, які отримали сертифікат, уже з 1 січня 2020 збільшилася на 20%.

Джерела: МОН, УЦОЯО

15 січня

Учителі початкової школи мають можливість поїхати в навчальну подорож до Фінляндії

Учителі початкової школи можуть подати заявку на тижневий навчальний тур до Фінляндії, який організує House of Europe. Провідна тема подорожі — інновації у початковій освіті. Українські педагоги матимуть змогу:

  • обмінятися досвідом навчання у початковій шкільній освіті;
  • вивчити успішні стратегії розв’язання проблемних питань;
  • здобути нові фахові та організаційні навички.

Гра «Що? Де? Коли?» для початкових класів? Легко!

Заявки на навчальну подорож подають онлайн в електронній формі на сайті House of Europe. Аби подати заявку, необхідно мати:

  • щонайменше 5 років професійної діяльності в галузі освіти;
  • резюме;
  • мотиваційний лист;
  • два рекомендаційні листи від роботодавця та/або організації, з якою ви співпрацювали.

Термін подання заявок — 17 січня.

House of Europe («Дім Європи») — нова програма, що фінансується Європейським Союзом. Вона створена для підтримки професійного та творчого обміну між українцями та їхніми колегами в країнах ЄС. Для цього House of Europe фінансує стажування, навчальні подорожі та інші форми професійного обміну Програма фокусується на культурі, освіті, медицині тощо.

14 січня

МОН та INSCIENCE підписали Меморандум про співпрацю

МОН разом із громадською організацією INSCIENCE працюватимуть над популяризацією науки в Україні, зокрема серед школярів.

Сертифікація-2020: новації

«Ми розуміємо, що з боку держави зараз досить мало уваги приділяється популяризації науки, розвитку культури інновацій серед школярів та студентів. При цьому саме їх ми маємо зацікавити вже сьогодні, щоб у майбутньому в Україні з'являлися нові покоління талановитих дослідників, інноваторів, стартаперів. Тому ми вдячні таким громадським організаціям як INSCIENCE за активну роботу в цьому напрямі. Ми обов'язково підтримуватимемо та допомагатимемо розвивати ініціативи, – зазначила під час підписання Ганна Новосад.

13 січня

МОН оприлюднило освітні реєстри

Публічна інформація, що стосується освіти і науки, відтепер доступна всім охочим на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних.

Усі дані є неперсоналізованими та дозволеними для використання і поширення. Портал має зручну навігацію та постійно оновлюється.

Штатний розпис — 2020: як не помилитися

Працівникам ЗЗСО та ЗДО може стати у пригоді, зокрема, така інформація:

Переліки містять основну інформацію щодо кожного закладу, як-от: повна та скорочена назви, код ЄДРПОУ, вид/тип закладу, ступінь закладу освіти, тип місцевості, де розташовано заклад, форма власності, поштовий індекс та адреса, телефон/факс, електронна пошта, вебсайт тощо.

Міністерка освіти Ганна Новосад зауважила, що для МОН важливою є двостороння комунікація з освітянами щодо цього нововведення: «Користувачі порталу не тільки бачать кожен набір даних перед завантаженням, але й можуть дати зворотній зв’язок з побажаннями чи зауваженнями».

11 січня

Усі охочі зможуть взяти участь у пробному ЗНО

Пробне ЗНО є платною послугою — вартість залежить від регіону і варіюється у межах 138—150 грн.

Участь у пробному ЗНО не є обов’язковою, утім дасть учням змогу:

  • відчути атмосферу іспиту, психологічно налаштуватися;
  • ознайомитися із процедурою;
  • спробувати власні сили у проходженні тесту, аби почуватися впевненіше на справжньому ЗНО-2020

Гейміфікована підготовка до ЗНО — варто спробувати!

Зазначимо, що участь у пробному оцінюванні не означає автоматичної реєстрації на основне ЗНО, а результати пробного тесту не будуть зараховані як оцінки за державну підсумкову атестацію.

Зареєструватися на пробне ЗНО можна на сайтах регіональних центрів — перелік подано на сайті УЦОЯО.

10 січня

Експерти роз’яснять, як упровадити НАССР у дошкільному закладі

Регламент семінару-практикумуСкачати

Під час семінару досвідчені лектори всебічно висвітлять питання з теми. Зокрема, ви дізнаєтеся:

  • що таке 7 принципів та 12 кроків упровадження НАССР;
  • хто має увійти до робочої групи НАССР;
  • які знадобляться документи, аби все пройшло в оптимальному режимі.

Забронюйте акційне місце

Лектори семінару:

  • Ніна Омельяненко, шеф-редактор управлінських видань MCFR Освіта, очільниця ВГО «Асоціація працівників дошкільної освіти»;
  • Галина Шиманська, завідувачка дошкільного навчального закладу № 39, м. Житомир;
  • експерт з питань НАССР.

3 січня

План здійснення ДСЯО заходів державного нагляду на 2020 рік

План здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2020 рікскачати

Наказом Державної служби якості освіти від 19.11.2019 №01-11/61 затверджено План заходів державного нагляду (контролю) на 2020 рік.

Що треба знати про державний нагляд

Відтак, ДСЯО може завітати і перевірити, як заклади освіти виконують вимоги законодавства.

Нагадаємо, що згідно зі статтею 5 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду не пізніше 1 грудня року, що передує плановому.

2 січня

Сертифіковані вчителі обов’язково отримають доплату

Положення про сертифікацію педагогічних працівниківСкачати

Відповідно до Закону України «Про освіту», вчителі, які успішно пройшли сертифікацію, мають отримувати доплату в розмірі 20% посадового окладу протягом терміну дії сертифікату, тобто 3-х років. Дане положення Закону є нормою прямої дії та підставою для встановлення даних виплат.

Нові розміри посадових окладів

Відмова органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування встановлювати доплату вчителям, які успішно пройшли сертифікацію у 2019 році, є неправомірною.

«Нам надзвичайно прикро, що виникла така неприпустима ситуація. Всі вчителі, які успішно пройшли сертифікацію у 2019 році, мають отримувати доплату в 20%. Те, що ця доплата не встановлюється і не виплачується, може бути розцінено як порушення Закону «Про освіту» і безпідставна невиплата зарплатні», – зазначила Ганна Новосад.

Для встановлення доплати за успішне проходження сертифікації вчитель має звернутись із відповідною заявою до керівника закладу освіти. До заяви необхідно додати роздрукований сертифікат або вказати його реквізити у Єдиній державній базі з питань освіти.

26 грудня

Указ Президента «Про невідкладні заходи щодо запобігання пожежній небезпеці в Україні»

Указ «Про невідкладні заходи щодо запобігання пожежній небезпеці в Україні»Скачати

Володимир Зеленський підписав Указ «Про невідкладні заходи щодо запобігання пожежній небезпеці в Україні».

Документ має на меті запобігання виникненню пожеж, що створюють загрозу життю та здоров’ю людей, можуть завдати суттєвої матеріальної шкоди, негативно вплинути на стан довкілля, економіки й національної безпеки, а також забезпечення оперативного реагування на такі пожежі.

Першопрохідці про інституційний аудит

Відповідно до Указу, Кабмін має невідкладно забезпечити розробку та внесення на розгляд Верховної Ради України законопроектів щодо посилення адміністративної відповідальності за порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки, самовільне випалювання рослинності або її залишків.

Крім того, Кабмін має вжити заходів щодо забезпечення неухильного додержання вимог законодавства у сфері пожежної безпеки на об’єктах з масовим перебуванням людей, у тому числі й закладів освіти.

23 грудня

Зарплати зростуть на дві тисячі гривень

Мінекономрозвитку визначило для себе нові завдання на майбутнє. Так, одним з головних завдань постає підвищення заробітної платні щороку в середньому на дві тисячі гривень.

Такими планами поділився міністр розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства Тимофій Милованов.

Новий Держбюджет

«Наше завдання скоротити безробіття до 5 відсотків, а зарплати підвищувати хоча б на 2 тисячі гривень в рік. Тоді як річне зростання цін має бути не вище 5 відсотків», ̶ підкреслив міністр.

Серед запланованих змін також підходи до організації харчування в освітніх закладах.

«30 відсотків води в харчовому блоці шкіл і садочків не відповідають стандартам. Це неприпустимо. Її п’ють і наші діти, тому ми запустили програму, яка підвищить якість води та харчування в закладах для дітей», ̶ зауважив Тимофій Милованов.

21 грудня

Опитування з реформи дошкілля

Проєкт Закону «Про внесення змін до Закону України «Про дошкільну освіту» Скачати

Онлайн опитування допоможе МОН врахувати позицію суспільства під час творення освітньої політики в дошкіллі.

«МОН закликає усіх батьків, педагогів, управлінців взяти участь в онлайн опитуванні та особисто стати рушієм масштабної реформи дошкільної освіти», - йдеться у повідомленні.

Атестація педагогів: справи на січень

«Передусім пропозиції стосуються розширення типових штатних нормативів, організації системи забезпечення якості освіти, перегляду підходів до підвищення кваліфікації педагогів, організації харчування та інших нагальних питань», – зазначає Любомира Мандзій.

Пройти опитування можна за посиланням.

Пройти опитування

20 грудня

МОН пропонує провести національний урок «Моє майбутнє в Україні»

Конспект уроку "Моє майбутнє в Україні"Скачати Додаток до конспектуСкачати Презентація "Моє майбутнє в Україні"Скачати

Урок допоможе старшокласникам визначитися із майбутньою професією.

У ході уроку учні дізнаються про сучасні професії, шукатимуть відповіді на питання про свої здібності та чим би вони хотіли займатися у майбутньому.

Переваги роботи учнів у малих групах

Крім того, учнів ознайомлять із проєктом «Моя кар'єра в Україні», що у 2020 пройде у 6 містах.

Захід організовують Центр «Розвиток КСВ» спільно з МОН та Першим Українським Міжнародним Банком в межах проєкту «Моя кар'єра в Україні».

Для участі – зареєструйтеся за посиланням.

19 грудня

Рекомендації щодо комунікації з дошкільниками з родин учасників ООС/АТО

Рекомендації МОН щодо комунікації з дошкільниками з родин учасників ООС/АТОСкачати МОН розробило інструктивно-методичні рекомендації для педагогів закладів дошкільної освіти. Документ розраховано для педагогів, які працюють з дітьми, що є членами родин учасників ООС/АТО, внутрішньо переміщених осіб та організації взаємодії з їхніми батьками. Психолого-педагогічний супровід дітей «Завдання педагогів закладів дошкільної освіти - допомогти дітям подолати негативні наслідки травмівних подій та адаптуватися до нових обставин їхнього життя. Для цього практичні психологи мають вести постійне спостереження за ними, а вихователі ̶ враховувати в освітній роботі дані моніторингу психічного стану дітей, організовувати емоційно підтримувальну мовленнєву комунікацію, використовувати індивідуально дібраний комплекс технологій психологопедагогічного супроводу», ̶ викладено в рекомендаціях. У документі подано як педагогам слід будувати комунікації з дітьми із особливими освітніми потребами , як краще організовувати заняття в групі, як взаємодіяти з їх батьками. Також зазначена певна теоретична інформація, що допоможе вихователю в роботі.

18 грудня

Рекомендації щодо занять з фізкультури у дошкільному закладі

Методичні рекомендації з організації фізкультури в ЗДОСкачати

У Міністерстві освіти і науки розробили інструктивно-методичні рекомендації для працівників закладів дошкільної освіти. Цей документ спрямований на організацію та проведення занять з фізкультури у дитячому садку.

Відпустки: кому і на скільки

«Медико-педагогічний контроль на заняттях з фізкультури ̶ це система медичних і педагогічних спостережень, аналіз ефективності використання засобів і методів фізичного виховання, визначення шляхів поліпшення здоров’я та фізичного розвитку дітей дошкільного віку», ̶ зазначено в документі.

У рекомендаціях подано як проводити заняття з фізкультури. А також таблиці з нормативами, які мають бути у дитини дошкільного віку, з оцінкою стану дитини, методикою проведення занять в окремих випадках і протокол для індивідуальних спостережень.

17 грудня

Виплати молодим вчителям

Постанова "Про виплату допомоги вчителям закладів загальної середньої освіти"Скачати

Кабмін оприлюднив постанову «Про виплату допомоги вчителям закладів загальної середньої освіти», яка передбачає грошову допомогу молодим учителям у 2020 році. Постанова набере чинності 1 січня 2020 року.

Вихідні та робочі - 2020

Розмір виплати становитиме десятикратний прожитковий мінімум для працездатних осіб, установлений на 1 січня 2020 року.

Така допомога буде здійснюватися за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на покращення соціального захисту окремих категорій педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти.

17 грудня

Вартість пробного ЗНО у 2020 році

Регіональні центри оцінювання якості освіти визначили вартість участі у пробному зовнішньому незалежному оцінюванні для усіх бажаючих, хто хоче скористуватися даною можливістю під час підготовки до державного тесту.

Вартість проходження одного тесту в 2020 році становитиме від 138 грн до 150 грн, в залежності від території України, на якій проживає учасник.

Підготуйтеся до ЗНО з iLearn

Реєстрація для участі у пробному зовнішньому незалежному оцінюванні триватиме з 03 до 24 січня 2020 року на сайті відповідного регіонального центру оцінювання якості освіти.

Пробне ЗНО з української мови і літератури у 2020 році відбудеться 21 березня, з історії України, математики, біології, географії, фізики, хімії, а також з іноземних мов (англійської, іспанської, німецької та французької) ̶ 28 березня. Скласти можна тільки один тест у кожний з тестових днів.

Детальна інформація та порядок реєстрації для участі у тесті розміщено на а сайтах регіональних центрів оцінювання якості освіти.

Для всіх зареєстрованих учасників пробного ЗНО буде створено інформаційні сторінки, на яких до 02 березня буде розміщено інформацію про час і місце проведення пробного ЗНО, а згодом ̶ результати тестування.