ще
згорнути
Усі статті номера
8
серпень 2019року
взаємодіємо зі спеціалістами
вправи на шикування та перешикування

Шикуватись не можна стояти, або Як оптимізувати рухову діяльність дітей

Лариса Гаращенко, старший викладач кафедри дошкільної освіти Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка
Наталія Савінова, шеф-редактор методичних видань напряму «MCFR Освіта»

Дізнайтеся

  1. Як вправи на шикування та перешикування активізують рухову діяльність дітей
  2. Яких вправ слід навчати дітей різного дошкільного віку
  3. Як навчити вправ з шикування та перешикування
  4. Як правильно застосовувати команди та розпорядження

Потреба в руховій активності природна для кожної дитини. Активні рухи викликають у дітей позитивні емоції та підсилюють усі фізіологічні процеси. Вони вносять динамізм у життя дітей, дають змогу педагогу забезпечувати оптимальний руховий режим, оперативно регулювати інтелектуальне, фізичне та емоційне навантаження.

Що допоможе вихователю та інструктору з фізкультури забезпечити оптимальну рухову активність дошкільників?

Швидко реагувати на зміну інтересів та потреб дітей та організовувати їх під час рухової діяьності дають змогу вправи на шикування та перешикування.

Чому важливо навчати дітей вправ на шикування та перешикування

Вправи на шикування та перешикування використовують з метою організованого, швидкого та доцільного розташування дітей для виконання фізичних вправ у різних формах організації рухової діяльності, зокрема під час:

  • занять з фізичної культури;
  • ранкової гімнастики;
  • гімнастики після денного сну;
  • фізкультурних розваг і свят;
  • піших переходів;
  • рухливих ігор.

Крім того, ці вправи сприяють підвищенню моторної щільності всіх форм рухової діяльності. Під час проведення фізкультурних занять та інших фізкультурно-оздоровчих заходів на повітрі вкрай важливо, щоб діти вміли швидко шикуватися й перешиковуватися для виконання основних рухів, загальнорозвивальних вправ, рухливих ігор та ігор і вправ з елементами спорту.

Вправи на шикування та перешикування використовують не лише як прийом організації дітей під час занять фізичними вправами, а і як специфічні рухові дії, що формують і розвивають життєво важливі системи та функції організму. Ці вправи удосконалюють рухові уміння й навички та забезпечують організовану й безпечну поведінку дітей. Вони сприяють формуванню правильної постави, орієнтуванню у просторі, розвитку окоміру, уміння узгоджено рухатися в колективі ровесників — виконувати різноманітні рухові завдання в загальному для всіх темпі та взаємодії. А ще, вправи на шикування та перешикування підвищують емоційний стан дітей та сприяють вихованню чіткості й краси рухів.

Яких вправ навчати

Проте все не так просто. Навички орієнтування у просторі формуються поступово
(табл. 1). Які ж вправи на шикування та перешикування доступні дітям різного дошкільного віку?

Щоб скачати картотеку вправ,

дочитайте статтю до кінця

Таблиця 1

Вправи на шикування та перешикування для дітей дошкільного віку
ВидДії дітейМетодичні вказівки
МОЛОДША ГРУПА
Шикування в колоОбходять намічене коло й повертаються обличчям до середини — до орієнтира. На наступному етапі навчання стають навколо орієнтира, беруться за руки й розмикаються — «роздувають» кулькуЗастосовуйте довгу мотузку або кресліть на підлозі коло, в центрі якого ставте орієнтир — прапорець, іграшка, кегля тощо. Як варіант під час ходьби один за одним запропонуйте повернутися до центру, взятися за руки і з’єднатися першій і останній дитині
Шикування в шеренгуСтають на мотузку чи лінію у будь-якому порядку незалежно від зросту. На наступному етапі навчання намагаються рівняти носочки по наміченій лініїРозкладайте на підлозі мотузку або кресліть лінію
Шикування в колону одне за однимБеруться за мотузку одне за одним. На наступному етапі навчання шикуються в будь-якому порядку одне за однимДопомагайте кожній дитині стати в колону. Для закріплення навички побудови в колону по одному проведіть гру «Поїзд»
Шикування в колону по два — парамиШукають пару й стають пара за пароюДопомагайте дитині знайти свого партнера або стати в колону. Постійно нагадуйте дітям, хто з ким ходить у парах
Повороти праворуч та ліворуч Повертаються праворуч або ліворуч, переступаючи на місціШироко використовуйте вказівки на зорові орієнтири — «обличчям до вікна/стіни»
СЕРЕДНЯ ГРУПА
Шикування в колону та шеренгу за зростомШикуються за зростом. При шикуванні у шеренгу привчаються ставити носки на одну лініюДопомагайте кожній дитині зайняти своє місце. Заохочуйте дітей запам’ятовувати своїх «сусідів» у колоні, шерензі. Навчайте рівнятися в шерензі по носочках
Перешикування з колони по одному в колону по двоє та навпакиСамостійно шикуються в колону по одному й за командою перешиковуються в колону по двоє — у пари. І навпаки — з колони по двоє перешиковуються в одну колону. Виконують вправу як на місці, так і під час ходьбиВказівки для шикування та перешикування подавайте у вигляді розпорядження, а не команди: «Пошикуйтеся в колону по одному», «Перешикуйтеся парами»
Перешикування з однієї колони в декілька із заведенням ланокРухаються в обхід залу/майданчика в колоні по одному. За сигналом вихователя «Шикуємось у ланки!» ведучі заводять свої ланки на визначені місцяРозподіліть дітей на рівні за кількістю ланки й визначте ведучих. На початку навчання для ведучих використайте орієнтири — кубики різного кольору, а в руки їм дайте прапоці відповідних кольорів. Дайте пряме розпорядження ведучим: «Богдан, заводь свою ланку до синього кубика! Маринка — до зеленого! Сашко — до червоного!»
Повороти праворуч, ліворуч та кругомПовертаються праворуч, ліворуч та кругом, переступаючи на місціВказівки для поворотів подавайте у вигляді розпорядження, а не команди: «Поверніться праворуч/ліворуч/кругом»
СТАРША ГРУПА
Перешикування із колони по одному в пари або ланкиПерешиковуються із колони по одному в пари або ланки, як на місці, так і в русіВказівки для шикування та перешикування подавайте у вигляді команди: «В колону по одному, шикуйсь!», «В обхід по залу, руш!»
Перешикування з колони по одному в колону по три/чотириПерешиковуються з колони по одному в колону по три/чотири в русі з поворотом наліво (направо) за командою — «Наліво (направо) по три/чотири, руш!»Виконавчу команду «Руш!» подавайте під крок лівою ногою
Перешикування у коло із колони по дваУ колонах повертаються обличчям одне до одного, беруться за руки в шеренгах. Перші та останні діти беруться за руки і утворюють коло.Перешикуйте дітей із колони по одному в пари, а відтк —в коло. Для цього послідовно подавайте команди: «У колону, шикуйсь!», «На 1-й, 2-й розрахуйсь!», «Парами, шикуйсь!», «Перша колона, право-руч! Раз, два!», «Друга колона, ліво-руч! Раз, два!», «Взятися за руки в шеренгах!», «Перші і останні — за руки!», «У коло, шикуйсь!», «Відійдіть назад — розтягніть коло»
Повороти на місці праворуч та ліворучВиконують повороти на місці. Поворот направо виконують на п’яті правої ноги і носку лівої, а наліво — навпакиСпочатку покажіть дітям, як треба виконувати поворот окремо та повправляйте їх у ньому. А відтак пропонуйте їм виконати разом поворот праворуч та ліворуч за командою: «Напра-во!», «Налі-во!»
Поворот кругомВиконують поворот кругом на п’яті лівої ноги і носку правої в бік лівого плеча на 180°Поясніть дітям, що поворот кругом виконують на п’яті лівої ноги і носку правої в бік лівого плеча на 180°. Покажіть і запропонуйте повправлятися у виконанні. Відтак пропонуйте їм виконати разом поворот кругом за командою: «Кру-гом!»
Розмикання й змиканняЗбільшують інтервал або дистанцію. Піднімають руки вперед/в сторони і розходяться праворуч та ліворуч так, щоб не заважати одне одному. Використовуються звичайний, приставних, схресний крок, стрибок, бігВказівку для розмикання подавайте у вигляді розпорядження; «Діти, на витягнуті руки вперед/в сторони розімкніться!». Цю вправу застосовуйте при підготовці до виконання вправ і після їх закінчення. Під час змикання обов’язково вказуйте, у який бік зімкнутися, яким способом і скільки зробити кроків або стрибків
Розходження із колони по одному в різні боки з поступовим змиканням у пари, відтак у четвіркиУ колоні проходять через центр зали до протилежної сторони й за командою вихователя розходяться у різні боки. Перша дитина йде в обхід зали ліворуч, друга — праворуч, третя — ліворуч і т.д. Так створють дві колони, які рухаються по залі в різні сторони. Коли вони зустрічаються на середині протилежної стіни, з’єднуються по двоє і йдуть парами. Потім вони знову розходяться по одному навколо зали, або парами, якщо потрібно перешикуватися у четвіркиКоли колона підходить до середини стіни, подавайте команду «Через центр залу руш!». Наступну команду: «Наліво і направо в колону по одному, руш!», — подавайте, коли колона підходить через центр зали до протилежної стіни. Коли діти зустрічаються на середині протилежної стіни, подавайте команду: «Парами через центр зали, руш!». Якщо потрібно перешикуватись у четвірки, на наступному колі подайте команду «Четвірками через центр зали, руш!»
Ходьба змійкою в русіЗа командою ведучий заходить правим (лівим) плечем вперед і починає рух назустріч колоні, зберігаючи інтервал між зустрічними в один крокВказівку для початку ходьюи змійкою в русі подавайте у вигляді команди: «Змійкою, руш!»
Розрахунок «на перший — другий»Дитина, яка стоїть на правому фланзі, повертаючи голову ліворуч, голосно говорить: «Перший». Дитина, яка стоїть за нею, — «Другий», а третя знову говорить: «Перший». І так усі дітиНавчайте розрахунку «на перший-другий» за командою «На перший — другий розрахуйсь!»

Які особливості методики навчання

Вправам на шикування та перешикування навчайте дітей поетапно. На першому етапі під час ознайомлення з вправою створіть попереднє уявлення про стройову вправу, сформувати вміння виконувати рух у загальних рисах. Поєднайте метод наочної демонстрації зі словесним методом. Назвіть вправу, покажіть її, поясніть призначення й техніку її виконання.

При цілісному методі вправу виконують відразу після її назви, показу і пояснення техніки рухів. Цей метод можна застосовувати до простих вправ.
За допомогою розчленованого методу вивчають технічно складні вправи. Їх попередньо ділять на самостійні складові частини й виконують під рахунок роздільним способом, подаючи попередні та виконавчі команди.

На початку етапу розучування пред’являйте дитині мінімальні вимоги. Вправляйте в цілісному виконанні руху. Частота повторень нового руху для дитини старшого дошкільного віку має бути не менше 8—12 разів. Згодом зменшіть її до 5—6 разів. Відтак розучіть вправу поглиблено — сформуйте уміння виконувати її відповідно до технічних вимог. Для цього застосуйте метод розчленованого виконання вправи — увагу дітей вибірково зосереджуйте на окремих деталях техніки цілісної рухової дії.

Насамкінець спрямуйте зусилля на формування навички виконання вправи. Шляхом багаторазових повторень сформуйте відповідну навичку та здатність застосовувати її в різних життєвих умовах: на фізкультурних заняттях, під час ігор та розваг. На цьому етапі використовуйте ігровий та змагальний методи.

Що слід знати про команди

Аби вправи на шикування та перешикування діти виконували швидко й невимушено, ознайомте їх із командами (табл. 2). Вони поділяються на попередні та виконавчі частини, наприклад «Право-руч!», «Ліво-руч!». Є команди, які містять лише виконавчу частину: «Струнко!», «Равняйсь!», «Розійдись!».

Щоб привернути увагу дітей перед виконавчою командою, можна додати слово «Група», наприклад «Група, струнко!».

Попередні команди зосереджують увагу дитини на русі, готують до нього, а виконавча — спонукає чітко завершити рух.

Таблиця 2

Команди для дітей старшого дошкільного віку
ФормулюванняДії дітейПризначенняМетодичні вказівки
Шикуйсь!Займають своє місце у строюОрганізовано розпочати і закінчити заняття, груДомагайтеся чіткого виконання команди
Рівняйсь!Повертають голову направо й дивляться на груди четвертої дитини, якщо вважати себе першою. Дитина, яка перебуває на правому фланзі, приймає в цей час стійку «струнко»Вирівняти стрій — шеренгуПодавайте команду лише після того, як всі діти зайняли своє місце в шерензі
Струнко!Приймають положення основної стійкиКонцентрувати увагу, прийняти положення основної стійкиДомагайтеся чіткого виконання команди
Вільно!Переносять вагу тіла на одну ногу, а іншу трохи згинають у колініЗапобігати перенапруженнюНе дозволяйте дітям повертатися, сходити з місця, рухати руками тощо
Кроком, руш! За командою «Кроком!» (попередня)Почати рухНавчайте за попередньою командою готуватися до виконання дії, а за виконавчою — виконувати її
Група, стій!Роблять крок правою ногою і приставляють до неї ліву. Стоять на місціЗупинити рухКоманду «Стій!» подавайте під крок лівою ногою
На місці, руш! На місці! За командою «На місці» (попередня) переносять вагу тіла на праву ногу, а за командою «Руш!» (виконавча) — починають крокувати на місці з лівої ногиВрівноважити навантаження, збільшити моторну щільністьКоманду «На місці, руш!» подавайте для початку руху, а якщо дітей слід зупинити в русі подавайте команду «На місці!»
Розійдись!Розходяться по залу чи майданчикуВідпочити 

Насамкінець наголосимо, що вправи на шикування та перешикування — це багатоплановий засіб, що сприяє:

  • вихованню уважності, організованості, довільності дій дітей;
  • формуванню правильної постави, красивої ходи, навичок колективної взаємодії;
  • розвитку просторового мислення та орієнтації у просторі;
  • удосконаленню чуття ритму і темпу рухів, здатності співставляти їх за часом та у просторі.

Тож широко застосовуйте ці вправи на заняттях з фізкультури, під час рухливих ігор, розваг, фізкультурних свят тощо. Вони допоможуть впорядкувати рух та гру, які створюють атмосферу радості й тому сприяють найбільш ефективному комплексному розв’язанню оздоровчих та освітніх завдань, зокрема в літній період. А головне — вправи на шикування та перешикування дисциплінують дітей, сприяють їх свідомому ставленню до виконання завдань педагога.

 
Зірка
за правильну відповідь
неправильно
Правильно
Вказівки для шикування та перешикування слід подавати у вигляді:
а) розпорядження
б) команди 
в) прохання
Матеріали для скачування: